Wmo in de gemeente Woensdrecht wederom hoog gewaardeerd
De resultaten van het cliëntervaringsonderzoek Wmo 2023 zijn bekend: met cijfers (ruim) boven de 8 geven cliënten hun waardering voor de dienstverlening van de gemeente en lokale zorgaanbieders aan. Onderzoeksbureau Magis voert het onderzoek voor de gemeente Woensdrecht uit in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo).
Net als voorgaande jaren laat het continu-onderzoek zien dat cliënten (zeer) tevreden zijn over zowel het contact met de gemeente tijdens het aanvraagproces als de geleverde ondersteuning door zorgaanbieders.
Tevreden cliënten
Bijna vier vijfde van de cliënten geeft aan het contact met de gemeente als prettig te ervaren. Het gesprek met de Wmo consulent wordt gemiddeld beoordeeld met een 8,3. Er wordt duidelijke informatie gegeven en er wordt goed geluisterd, vindt 89% van de ondervraagden. Er wordt samen naar oplossingen gezocht en mensen voelen zich serieus genomen. 7% van de mensen vindt dat de hulp sneller had gemogen.
De zorgaanbieders die de ondersteuning leveren, worden gemiddeld beoordeeld met een 8,0. De meeste respondenten vinden dat de ondersteuning past bij de hulpvraag. Zij zijn tevreden over de kwaliteit en over de hulp (scores tussen 85% en 90%). De ondersteuning heeft effect: mensen kunnen zich beter redden (85%) of beter de dingen doen die zij willen (83%). 9% zou graag meer hulp krijgen.
Wethouder Sociaal Domein Lars van der Beek reageert: “Al jaren zien we dit soort hoge scores terug in het cliënttevredenheidsonderzoek Wmo. Dit is echt een compliment voor alle betrokkenen. Het betekent dat de ondersteuning via de Wmo goed geborgd is en dat er een continue kwaliteit geleverd wordt.”
Hulp voor iedereen
De meeste mensen weten de weg naar hulp goed te vinden. 84% van de ondervraagden wist waar zij moesten zijn met een hulpvraag. 5% had moeite om de hulp aan te vragen.
Niet iedereen wist dat zij ter ondersteuning iemand bij het gesprek konden vragen. Iets meer dan de helft van de cliënten zegt niet te weten dat men hiervoor gebruik kon maken van een onafhankelijke cliëntondersteuner. Van deze groep had 15% hier wel behoefte aan gehad.
Meer over het onderzoek
Het cliëntervaringsonderzoek is gebaseerd op de mening van cliënten die in 2023 gebruik hebben gemaakt van een individuele maatwerkvoorziening. Het grootste deel betreft huishoudelijke hulp (67%). In het onderzoek zijn ca. 250 vragenlijsten betrokken. De respons van 43,5% is representatief, waardoor de resultaten een betrouwbaar beeld weergeven.